ازدواج موفق

اول یاد بگیرید، سپس ازدواج کنید

ازدواج موفق

اول یاد بگیرید، سپس ازدواج کنید

سلام
درجواب اینکه چرا باید اول یاد بگیریم سپس ازدواج کنیم باید گفت در دنیای جدید و دایم در حال تغییر و تحول فعلی ، با رسوم بسیار منعطف و برخی اوقات حتی فروپاشی رسوم سنتی، با وجود زمان اندکی که اعضای خانواده با هم‌ هستند و تعداد نفرات کمتری که با هم زندگی می‌کنند، ما نیاز داریم که برای ازدواج آموزش ببینیم و درباره‌ی آن یاد بگیریم. زیرا ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات تمام دوران زندگی است که به همه‌ی جوانب زندگی(شغل،تحصیل،موقعیت اجتماعی،خانه،فرزند،تفریح و...)تاثیر مستقیم وغیر مستقیم می‌گذارد.

مقدمه و سپاسگذاری

ما در انتخاب خانوادهای که در آن به دنیا آمده‌ایم هیچ‌گونه اختیاری نداشته‌ایم ، اما معمار خانواده آتی خود خواهیم بود. هرچند ازدواج ، همه‌ی امر خانواده نیست اما خشت اول و سنگ بنای خانواده است. بنابراین یکی از مهمترین مسائل در نهاد خانواده، ازدواج و مسائل پیرامون آن است. ازدواج یک نقطه عطف در زندگی انسان است و یکی از مهمترین تصمیمات طول زندگی فرد است . با ازدواج خانواده تشکیل می‌شود و نظام خویشاوندی شکل می‌گیرد و نسل بقا می‌یابد.

ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات تمام زندگی است. اما این تصمیم زمانی باید گرفته شود، که اطلاعات و دانسته های ما و تجربه و پختگی ما در برابر بزرگی این تصمیم اندک و ناتمام است. این مجموعه تلاشی است برای ارایه‌ی اطلاعات و افزایش دانسته‌ها و توصیه به صبوری برای افزایش تجربه و پختگی به آنهایی که هنوز آمادگی چنین تصمیمی را ندارند. قبل از ازدواج قدرت و اختیار در تصمیم‌گیری بسیار است و می‌توان از تشکیل ساختارهای مشکل زا دوری کرد. اما پس از ازدواج، هنگامی که ساختارها شکل گرفت تنها می‌توان کارکردهای مشکل را کاهش داد و به ندرت می‌توان در ساختارها تغییر ایجاد کرد. این مجموعه تلاشی است برای پیشگیری از تشکیل ساختارهای مشکل زا. در این متن تلاش شده است از تحلیل بیشتر استفاده شود.

امید است که این تلاش مورد قبول واقع شود. خداوند بزرگ را سپاسگزارم که مرا بر این امر یاری کرد. خداوند را سپاسگزارم به خاطر همه‌ی الطاف و توجهاتش که لطف او بسیار است.

 از جناب آقای دکتر مهدی ناصرزعیم دانشجوی دکتری علوم تربیتی دانشگاه تهران به خاطر همه راهنمایی‌ها و توجهات تشکر و قدردانی می‌کنم. از تمام دوستان و همکاران پایور و وظیفه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به دلیل همه‌ی همراهی‌ها و تشویق‌ها و به دلیل همه‌ی انتقادات و تذکرات، سپاسگزارم.

در تهیه‌ی متن حاضر ازسخنرانی‌های جناب دکتر شاهین فرهنگ ،جناب دکتر سعید بهشتی ، جناب دکتر مجد، جناب دکتر حورایی و سایر اساتید و همچنین از دو کتاب «مطلع مهر» نوشتهی آقای امیرحسین بانکی پور و کتاب «آموزش پیش از ازدواج» نوشته‌ی آقای مهدی میرمحمد صادقی بهره‌ی بسیار برده‌ام. استفاده‌ی صریح و آشکار من از این دو کتاب و سخنرانی‌ها باعث شد تا از ذکر این منابع در متن خودداری کنم . افرادی که با این دو کتاب  و همچنین اساتید ارزشمند آشنایی داشته باشند به راحتی مطالب اقتباس شده را درخواهند یافت.

 

مهدی پیـربالائی

      بهار وتابستان سال 1397